poniedziałek, 9 września 2013

NARZĘDZIA DO RADZENIA SOBIE Z ZABURZENIAMI KONCENTRACJI. ADHD CZĘŚĆ II


Poniżej zamieściłam tłumaczenie artykułu z "Psychology Today" na temat radzenia sobie z typem ADHD z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi. Wiele rozwiązań pomoże nie tylko osobom z ADHD, lecz również osobom mającym problemy z organizacją w codziennym życiu.


ADHD wśród nastolatków (9-14 lat): Narzędzia do radzenia sobie z typem ADHD z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi


Jeżeli profesjonalista potwierdził twoje obawy dotyczące braku zdolności organizacji twojego nastolatka i/lub jego zdolność do pozostania skupionym, to teraz jest czas na podjęcie działań. Być może przeciwnie, odczuwasz ulgę słysząc, że chociaż twój nastolatek jest niezorganizowany to jednak objawy nie doszły do poziomu odpowiadającego diagnozie ADHD z zaburzeniami koncentracji uwagi. Bez względu na to czy twój niezorganizowany nastolatek spełnia kryteria czy nie, możesz dalej zastanawiać się nad tym jak mu pomóc.

Każde dziecko jest oczywiście inne, z całym spektrum mocnych i słabych stron. Jednakże są ogólne sposoby, które możesz wypróbować, aby pomóc stworzyć pewną strukturę i wsparcie dla twojego niezorganizowanego nastolatka, aby zapewnić mu sukces. Poniższe punkty są listą wypróbowanych i prawdziwych najtrudniejsze problemy przedstawiane przez nastolatków, którym brak zorganizowania się i skupienia.

  • Stwórz uporządkowany system organizacji szkolnego materiału. Kodowanie kolorem jest uważane za bardzo pomocne. Wszystkie materiały do przedmiotów ścisłych powinny być, na przykład, włożone do niebieskiej teczki, zapisane w niebieskim zeszycie itp.
  • Zachęć twojego nastolatka do stworzenia cowieczornego systemu odrabiania zadnia domowego z określeniem czasu do zakończenia każdego zadania. Włącz do tego bloki czasowe do przeprowadzania długoterminowych projektów. To ochroni twojego nastolatka przed robieniem dużego zadnia wieczorem przed terminem oddania.
  • Wszystkie zadania powinny być zapisane na planie dnia. Twoje dziecko powinno znaleźć przyjaciela na każdej lekcji z którym będzie mógł porozmawiać, aby upewnić się, że zapisał wszystko poprawnie. W dodatku ten przyjaciel może służyć jako dobre źródło razem z którym można sprawdzić notatki z lekcji. Współcześnie wiele szkół zapewnia dostęp do zadań domowych online. Sprawdzaj stronę szkoły co wieczór.
  • Jeśli twojemu nastolatkowi brakuje skupienia, stwórz schemat odrabiania zadania domowego w krótkich przedziałach czasu, nawet jeśli musi przestawiać się, aby wszystko wykonać. Zajmie to trochę czasu aby ustalić najlepsze indywidualne podejście. Twoim zadaniem jest upewnienie się, że wszystko zostało odrobione. Nie tylko sprawdź, że wszystko zostało odrobione, ale również sprawdź jak praca została wykonana. W jaki sposób odrobić zadanie domowe wybiera dziecko.
  • Pozwól na wykonywanie tylko jednego zadania na raz. Jeśli w pokoju ma bałagan ale ma tez dużo zadania domowego do odrobienia, ustalcie priorytety co musi zostać zrobione. Być może lepiej posłuży mu na początek sprzątanie pokoju, ustal czas 15 minut co wieczór kiedy jest skupiony na sprzątaniu jednego miejsca w pokoju. Z biegiem czasu zorganizuje sobie wszystko.
  • Wskazówki wizualne są najlepszymi „przypominaczami”. Zachęć nastolatka do wprowadzenia w życiu oznaczania określonymi etykietami i organizacji. Jeśli dziecko ma tendencję do zostawiania sprzętu sportowego w całym domu, na przykład, dobrym sposobem na uniknięcie szalonej gorączki szukania rzeczy pięć minut przed wyjściem na zajęcia jest stworzenie oznaczonego kosza do którego ma wrzucać sprzęt sportowy. Zajmie to trochę czasu aby wprowadzić dziecko w rutynę wkładania rzeczy do kosza, ale z czasem się to opłaci.
  • Stwórz system wzmocnień. Kiedy twój syn był młodszy mogłeś zauważyć, że system zdobywania nagród był pomocny w motywowaniu dziecka do kończenia prac w domu. Pewne bodźce mogą również pomóc twojemu nastolatkowi w pozostaniu skupionym i zorganizowanym. Usiądź z dzieckiem i stwórzcie razem ten system. Zaangażowanie  dziecka pomoże mu postępować zgodnie z planem.
  • Zapisanie wszystkiego uczyni plany bardziej realnymi. Chociaż twój nastolatek ma szczery zamiar zapamiętać listę rzeczy wymaganych od niego każdego dnia, brakuje mu skupienia, które prowadzi do zapomnienia. Dwa ważne cele są spełnione gdy rzeczy są zapisane. Fakt zapisania czegoś wzmacnia pamięć. Dodatkowo zawartość tego co jest zapisane działa jak ważna wizualna wskazówka. Zapas karteczek post-it jest świetnym sposobem do zapewnienia szybkich wskazówek wizualnych. Dla twojego dziecka. Mogą one być wszędzie przyklejone i szybko usunięte jeśli będzie to potrzebne.

Stawanie się bardziej zorganizowanym zajmuje czas i wysiłek. Jako rodzic zapewnisz wsparcie i wskazówki twojemu dziecku, które musi pokonać skłonność do dezorganizacji i rozpraszania się. Ważne jest pamiętanie, że ADHD z przewagą zaburzeń koncentracji i uwagi może być wyzwaniem i przytłoczyć ciebie i twoje dziecko. Frustracja, irytacja i nawet złość nie pokona objawów skojarzonych z diagnozą. Cierpliwość, zrozumienie i zachęta wzmocni twoje dziecko aby samo sobie pomogło. Wyzwania jakim stawia czoło twoje dziecko mogą być trudne, ale też mogą być z powodzeniem pokonane jeśli poświęcisz mu czas i wysiłek we wspólnej pracy.



Link do oryginalnej wersji artykułu
http://www.psychologytoday.com/blog/lets-talk-tween/201308/adhd-in-tweens-part-ii-tools-tackle-inattentive-type

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz