Poniżej znajduje się tłumaczenie artykułu z Psychology Today. Na pewno zainteresuje rodziców dzieci, które kończąc trzecią klasę szkoły podstawowej, zaczynają mieć problemy.
Słowo nastolatki w tym artykule dotyczy dzieci w wieku 9-14 lat, niestety nie znalazłam polskiego odpowiednika do angielskiego słowa tween.
ADHD z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi w wieku szkolnym
(szkoła podstawowa). Część I: Diagnoza
Typowa dezorganizacja nastolatka (9-14 lat), czy coś więcej?
Po dzieciach przechodzących z klasy trzeciej do czwartej
szkoły podstawowej spodziewamy się gładkiego przejścia z zamkniętego środowiska
klas I-III do mniej zorganizowanego chaosu klas starszych. Głównym zadaniem szkoły
jest przystosowanie do mniej zorganizowanego miejsca, w którym od nastolatków
jest wymagane zorganizowanie się i planowanie aby nadążały z nauką. Większość
nastolatków przyzwyczaja się do nowej sytuacji krótko po tym, jak przejdą etap
początkowy.
Nastolatki, dla których organizacja jest trudniejsza lub dla
których planowanie, a tym bardziej faza wstępna planowania wydaje się prawie niewykonalna,
często mają dużo więcej trudności z dostosowaniem do nowych warunków. Wiele z
nich dostosuje się w końcu ze wsparciem i wskazówkami rodziców.
Istnieje pewna grupa nastolatków, które mogą prezentować się
jako niezdolne do zorganizowania się lub skupienia się. Szybko popadają w zaległości w nauce ponieważ
są niezdolne do wykonania pracy w terminie i/lub nie potrafią wypełnić zadań. Rodzice
tych nastolatków czasami przypuszczają, że ich dziecko jest leniwe lub mało
interesuje się szkołą. Jest to szczególnie zaskakujące dla rodziców, których
dzieci były wyróżniające się w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Krótkie spojrzenie
na zeszyt takiego nastolatka często ujawnia wykonane zadania domowe, które nie
zostały oddane, notatki z biologii w zeszycie do angielskiego, ksero z
matematyki zgniecione w kulkę na dnie tornistra.
Te nastolatki całkiem często dobrze funkcjonują w innych dziedzinach.
Mogą posiadać inteligencję społeczną i bardziej zaangażować się w
zainteresowania pozaszkolne jak sport czy sztuka. Często te nastolatki są po
prostu spisane na straty jako wymagające więcej dyscypliny i skupienia na
szkole.
Przeprowadźmy sondaż wśród nich a usłyszymy pewnie opowieści
o frustracji, a nawet furii. Próbują utrzymywać porządek, skupiać się, jednak
ich wysiłki są daremne.
Badania wskazują, że staje się coraz powszechniejsze
identyfikowanie dzieci z ADHD z przewagą zaburzeń w koncentracji w klasach 4-6.
Podczas gdy ADHD przeważa wśród chłopców, ADHD z przewagą zaburzeń koncentracji
jest powszechniejsze wśród populacji dziewczynek zdiagnozowanych z ADHD. Nastolatki
zdiagnozowane z ADHD z zaburzeniami koncentracji mają trudności z pozostawaniem
skupionym, często nie wykrytym w klasach 1-3, gdzie istnieje tendencja do
skupiania się na każdym zadaniu przez krótki czas. Dzieje się tak do czasu,
kiedy dzieci muszą być skupione i skoncentrowane na jednym przedmiocie przez
cały czas, wtedy trudności mogą zostać wychwycone. W dodatku te dzieci nie
często mają problemy społeczne kojarzone z dziećmi, które mają ADHD z przewagą
nadruchliwości i impulsywności. Te dzieci często są określane jako „postrzelone”
przez swoich kolegów, aczkolwiek rzadko są postrzegane jako irytujące lub mniej
sympatyczne, jak to się dzieje czasami z dziećmi z ADHD z przewagą
nadruchliwości i impulsywności.
Nastolatki (9-14 lat) zdiagnozowane z ADHD z przewagą zaburzeń
koncentracji uwagi nie są tylko dotknięte w dziedzinie nauki szkolnej. Często mają
trudności z pozostaniem zorganizowanym i skupionym również w innych dziedzinach
życia. Ich pokoje są zwykle zabałaganione i zdezorganizowane. Nierzadko słyszymy
rodzica takiego nastolatka skarżącego się, że jego dziecko nigdy nie odkłada
niczego na swoje miejsce i ma tendencje do zaczynania projektów, które wydają się
nigdy nie kończyć.
Twoje dziecko może spełniać kryteria ADHD z przewagą zaburzeń
koncentracji uwagi jeśli dostrzeżesz u niego sześć lub więcej problemów z
następujących punktów:
- Brak uwagi jeśli chodzi o szczegóły, głównie podczas dokańczania zadań domowych lub wykonywania innych czynności. Ma tendencję do bezmyślnych błędów.
- Opowiada lub zaobserwowano u niego trudności z pozostawaniem skupionym w klasie lub podczas zaangażowania w czynności, które wymagają koncentracji, takie jak prace w domu lub gry.
- Ma trudności ze słuchaniem kiedy się do niego mówi.
- Nie wykonuje zadań domowych, prac w domu lub innych wyznaczonych zadań.
- Unika sytuacji, które wymagają skupienia się na długi czas, szczególnie w klasie lub podczas wykonywania zadania domowego lub innych czynności, które wymagają utrzymania skupienia umysłowego.
- Ma trudności z postępowaniem według wskazówek.
- Ma trudności ze zorganizowaniem się lub pozostaniem zorganizowanym.
- Ma tendencję do gubienia rzeczy bez względu na jej ważność.
- Łatwo jest rozpraszany przez bodźce zewnętrzne.
- Zapominalski.
Czynnikiem kluczowym w sprawdzeniu czy twoje dziecko spełnia
kryteria dla ADHD z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi jest stwierdzenie czy
te cechy zakłócają jego zdolność do codziennego funkcjonowania.
Co zrobisz i jak podejdziesz do sytuacji zależy od wyzwań,
jakim musi stawić czoło twój nastolatek.
Jeśli podejrzewasz, że twoje dziecko spełnia kryteria,
konsultacja ze specjalistą potwierdzi twoje wnioski. W dodatku specjalista
pomoże tobie i twojemu dziecku właściwie zająć się towarzyszącymi objawami. Wskazówki
jak można pracować z nastolatkiem aby rozwinąć narzędzia i taktykę w celu poradzenia
sobie z dezorganizacją i niemożnością pozostania skupionym, przeczytaj drugą
część artykułu tej serii.
Link do powyższego artykułu
http://www.psychologytoday.com/blog/lets-talk-tween/201308/adhd-inattentive-type-in-tweens-part-i-diagnosis-1
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz