poniedziałek, 21 października 2013

Osiem lekcji kreatywności od animatora firmy Pixar



Napisał Leo Babauta
Link do oryginału wpisu na blogu Leo podaję poniżej

[tłumaczenie poniżej]

Czasami zanurzenie się w świecie ludzi kreatywnych czyniących niezwykłe rzeczy może przynieść niespodziewane wyniki.

Mój syn Justin interesuje się animacją 3D, a moja córka Chloe interesuje się pisaniem scenariuszy, więc przeżywali dreszczyk emocji gdy jechali na wycieczkę po studiach animacji Pixar dzięki uprzejmości jednego z animatorów Pixara.

Bernhard Haux jest „reżyserem technicznym postaci”, co w jego przypadku znaczy, że modeluje postacie i pracuje nad ich wewnętrznymi ruchami (myślę, że w pełni nie załapałem o czym mówi). Oznacza to, że jest on małym trybikiem w większej maszynie Pixara, ale trybikiem świadomym również tego, co robią pozostali.  Pracował nad takimi wielkimi filmami jak „Odlot”, „Merida Waleczna”, „Potwory i spółka” i innymi filmami w ostatnich 6 latach.

Bernhard był uprzejmy aby pokazać nam miasteczko filmowe i pomimo, że nie mogliśmy zajrzeć zbyt głęboko w super tajne procesy, zyskaliśmy kilka spojrzeń na magię.

Rezultatem tych spojrzeń była nauka kilku zaskakujących rzeczy.

Chciałbym się nimi tutaj podzielić. W nadziei, że zainspirują innych tak jak zainspirowały mnie.


Lekcje kreatywności

Bernhard tak naprawdę odpowiedział na całą masę naszych pytań, a ja byłem zbyt uprzejmy aby nagrać wszystkie, więc tutaj jest kilka rzeczy, które zapamiętałem:

  1. Nieustępliwość się liczy. Bernhard opowiedział historię przyjaciela, który codziennie robił rysunek, przez ponad trzy lata i stał się niesamowicie dobry w tym co robi. Podzielił się twierdzeniem legendarnego animatora Looney Toons Chucka Jonesa, że musisz narysować 100 000 złych rysunków zanim będziesz miał jeden dobry. Bernhard powiedział, że możesz się nie wydawać dobry w czymś, kiedy zaczynasz, ale jeśli jesteś wytrwały, a nawet nieustępliwy, możesz stać się niesamowicie dobrym.
  2. Sztuką jest szczególnie opowiadanie o rzeczywistości. Kiedy mówiliśmy o odpuszczaniu pomysłów przyjętych z góry i rysunkach, które widzisz w rzeczywistości, Bernhard porównał to do wieczoru spędzonego z jednym ze swoich przyjaciół. Podczas gdy Bernhard mógłby opisać wieczór mówiąc „wyszliśmy, zjedliśmy coś i poszliśmy do domu”, jego przyjaciel mógłby zauważyć wiele interesujących szczegółów, których Bernhard nie zauważył, i opowiedzieć historię z tymi szczegółami sposób interesujący i zabawny. To samo doświadczenie, różne interpretacje, różne szczegóły.
  3. Poznaj pomysły innych osób. Kiedy artyści Pixara tworzą postać, nie jest sprawą jednego artysty szkicowanie tego jak on myśli, że postać powinna wyglądać. Oni wszyscy siedzą wokół stołu, każdy rysuje swoje pomysły, kładzie je na środku a inni biorą te pomysły i rozwijają je. Tuziny szkiców wychodzą z tego procesu aż do czasu kiedy znajdą taki, który im najlepiej odpowiada. To znaczy, że kreatywność każdej osoby jest zbudowana na kreatywności kogoś innego. To może ci pomóc nawet wtedy, gdy nie masz mnóstwa geniuszy do pracy, znajdź innych, którzy tworzą fajne rzeczy i rozwijaj je, a także dziel się z nimi.
  4. Odpuść swojemu ego. Wyobraź sobie, że położyłeś świetny szkic na środku i myślisz, że to jest ten jeden, który powinien być wykorzystany. Ale z tego powodu, że tak wielu utalentowanych artystów rzuca pomysły na środek fakt jest taki, że większość pomysłów/ szkiców nie będzie użytych. Będą odrzucone. Jeśli chcesz, żeby twój pomysł wygrał, musisz o niego walczyć, ale to zaburza proces. Animatorzy Pixara muszą odpuścić swoje ego i uznać za najważniejsze dobro projektu. Myślę, że to jest prawdziwe dla każdego kreatywnego projektu.
  5. Każdy powinien dobrze znać misję. Niektóre studia korzystają z zagranicznych studiów animacyjnych, ale wtedy animatorzy nie wiedzą o czym jest film i nie troszczą się o ostateczny proces, ponieważ wykonują tylko jedną małą cząstkę dzieła. W Pixarze każdy jest zaangażowany w postęp prac, próbowanie stworzenia najlepszego filmu jak tylko możliwe i są dumni z tej misji. To oznacza, że każdy wkłada cały wysiłek w misję, każdy naprawdę troszczy się o pracę jaką tworzy i to widać w ostatecznym dziele.
  6. Mnóstwo ciężkiej pracy, małe ale wyjątkowe rezultaty. Kiedy Pixar stworzył Meridę Waleczną skasował niektóre sceny, a gdyby tego nie zrobił film byłby 5 razy dłuższy. Kilka małych wizualnych żarcików nie stworzy filmu. To znaczy, że długie godziny świetnej, kreatywnej pracy zostały odrzucone i tylko najlepsze z najlepszych scen tego procesu zostały wykorzystane. To znaczy, że to co my tak naprawdę widzimy jest niesamowitej jakości.
  7. Otoczenie się bohaterami. Kiedy Bernhard odbywał rozmowę kwalifikacyjną około 6 lat temu zajęło to cały dzień. Lista ludzi przesłuchujących go była listą jego osobistych bohaterów. Ludzie z którymi pracuje są najlepsi na świecie. Jakie to jest inspirujące? Co rano wyskakiwałbyś z łóżka, żeby pójść do pracy, nieprawdaż? Oczywiście nie wszyscy z nas są takimi szczęściarzami, ale możemy się otoczyć się dziełami naszych bohaterów i używać ich jako inspiracji, może nawet pewnego dnia dotrzeć do jednego lub dwóch z nich. Kieruj się w stronę gwiazd, albo oświetl swoje życie ich światłem.
  8. Pomóż sobie zaczynając. Bernhard poświęcił czas zabierając nas w podróż, ponieważ nastoletni młody człowiek jest zainteresowany animacją komputerową. To jest wyjątkowe. Jego uzasadnienie: „byłem w tym miejscu, w którym Justin jest teraz i miło jest przekazać to, co wiem dzisiaj. Pasja i marzenia są ważne aby przeżyć.” Jak wielu z nas to robi?

Dziękujemy ci Bernhardzie. Dzięki tobie każdy, kto robi coś, co inspiruje innych, pomaga pozbyć się swojego ego, poświęca czas tym, co właśnie zaczynają i pokazuje nam, że wytrwałość się opłaca. Jesteśmy ci wdzięczni za to, co dałeś temu światu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz