Dyslektycy są inteligentni i kreatywni. Muszą tacy być, aby poradzić sobie w szkole i w świecie, w którym nie wszystko dla nich jest jasne, co jest zrozumiałe dla innych. Kiedy mój syn był w zerówce rozwiązywał zadnie, w którym w jednej kratce była pewna liczba kółeczek, a on miał w następnej kratce dorysować o trzy mniej. Niestety dorysował tych kółeczek za dużo. Zwróciłam mu uwagę na błąd i zapytałam co teraz zrobi. Myślałam, że poskreśla nadliczbowe kółeczka. Jestem przekonana, że większość dzieci by to właśnie zrobiła. Tymczasem moje dziecko przemyślało zadanie i po prostu dorysowało kółeczka do pierwszej kratki, tak, że w drugiej było o trzy mniej. Zaskakujące rozwiązanie pokazało, że można rozwiązać problem w nietypowy sposób. Autor artykułu, który przetłumaczyłam poniżej, Rod Judkins, jest artystą, pisarzem i mówcą. Tytuł jego artykułu jest wymowny "Możemy uczyć się od dysleksji jak kreatywnie myśleć". Jest również autorem światowego bestsellera "Zmień swój umysł:57 sposobów na odblokowanie twojej kreatywności". Myślę, że zainspiruje do pozytywnego spojrzenia na dysleksję.
Dysleksja jest zaletą, jeżeli
chcesz być oryginalnym i innowacyjnym.
Dysleksja może raczej pomóc niż
zaszkodzić ludziom w pisaniu. Dysleksja, która oznacza „trudności ze słowami”,
może być zaletą, jeżeli chcesz być pisarzem. Tajemnica autorki kryminałów,
Agaty Christie, dysleksja, umożliwiła jej powieściom bycie bardziej
oryginalnymi i unikatowymi niż, innych pisarzy jej czasów.
Dysleksja
Można byłoby wybaczyć myślenie,
że dysleksja powstrzyma kogoś przed karierą pisarza. Jednak wielu innowacyjnych
i wyjątkowych pisarzy, albo miało dysleksję, albo posiada wiele jej symptomów.
Towarzystwo Dysleksji wskazuje na George’a Bernarda Shaw, F. Scotta
Fitzgeralda, Juliusza Verne’a, WB Yeates’a, John’a Irwinga, Gustawa Flauberta,
Roalda Dahla i wielu innych, których nie sposób wymienić. Pisarze będący
dyslektykami są często bardzo oryginalni i tworzą nowe rozwiązania.
Dyslektycy mają trudności z
czytaniem, pisaniem, i w szczególności z literowaniem, ale matematyka, pamięć i
organizacja też mogą być tymi trudnościami dotknięte. To tworzy problemy w
szkole, mimo, że dyslektycy są inteligentni. Dysleksja dotyka 1 na 10 w
populacji, a 1 na 25 ciężko.
Dysleksja jest często opisywana
jako „sposób oprogramowania mózgu”. Nie ma na nią lekarstwa, ale ludzie nią
dotknięci mogą nauczyć się pewnych strategii w celu przezwyciężenia trudności.
Dyslektycy rozwijają alternatywne metody w czytaniu i pisaniu, i organizują
obwody mózgu w inny sposób niż „normalni ludzie”. Używają płata czołowego i
prawej części mózgu do czytania i pisania, ludzie, którzy nie są dyslektykami
używają w tym celu lewej półkuli.
Dyslektycy muszą ciężej pracować,
aby przezwyciężyć trudności. Z wyzwaniami, które napotykają muszą walczyć od
wczesnego wieku, co uczy dyslektyka uporu w napotykanych komplikacjach.
Dyslektycy uczą się jak patrzeć
na problem pod wieloma kątami i znajdują nowe sposoby pomimo swoich
niedoskonałości. Z powodu konieczności wypracowywania kreatywnych rozwiązań są
wytrenowani w przezwyciężaniu wyzwań i przekształcają się w naturalnych
„rozwiązywaczy problemów”.
Najlepiej sprzedającą się pisarką
z czterema miliardami sprzedanych książek była Agatha Christie. Tylko Biblia i
Szekspir miały większą ilość sprzedanych książek. Nie jest przypadkiem, że
popularna pisarka była dyslektykiem. Powiedziała: „Pisanie i literowanie zawsze
były straszne dla mnie.” Oraz „…Byłam niesamowicie słaba w literowaniu, i taka
pozostałam”. Dyslektycy odnoszący sukcesy są opisywani jako ludzie, którzy odnieśli
sukces pomimo dysleksji, lecz być może oni odnieśli sukces z powodu dysleksji.
Ze względu na to, że umysł Christie działał w inny sposób, jej powieści były
też inne. Jej oryginalność wynikała ze skomplikowanych wątków pobocznych i
niezwykle wysokiej liczby postaci. Christie musiała ciągle ponownie odczytywać
i przepisywać swoje manuskrypty. Bardzo powoli pisała przeznaczając na to dużo
czasu. To dawało efekt uboczny w postaci bardzo rozwiniętych wątków i postaci.
Profesor w dziedzinie rozwoju
uczenia się na Uniwersytecie w Yale, dr Sally Shaywitz, przekonuje, że
dysleksja powinna być traktowana jako korzyść, a nie wada. Powiedziała „Chcę,
żeby ludzie żałowali, że nie są dyslektykami”. Shaywitz była jedną z fundatorek
Centrum Yale dla Dysleksji i Kreatywności, które bada powiązania między nimi.
Osoby dobrze literujące i piszące
mogą być w gorszym położeniu, jeśli chcą tworzyć kreatywne i oryginalne prace.
W szkole są zachęcani do udoskonalania tego, w czym już są dobrzy. Zaskoczeniem
jest, że niewielu kreatywnych i oryginalnych pisarzy odnosiło sukcesy w szkole.
Dysleksja jest zaletą, jeśli chcesz stworzyć innowacyjne i przełomowe dzieło –
nawet jako pisarz.
link do oryginału artykułu poniżej
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz