niedziela, 8 czerwca 2014

MOŻEMY SIĘ UCZYĆ OD DYSLEKSJI JAK KREATYWNIE MYŚLEĆ



Dyslektycy są inteligentni i kreatywni. Muszą tacy być, aby poradzić sobie w szkole i w świecie, w którym nie wszystko dla nich jest jasne, co jest zrozumiałe dla innych. Kiedy mój syn był w zerówce rozwiązywał zadnie, w którym w jednej kratce była pewna liczba kółeczek, a on miał w następnej kratce dorysować o trzy mniej. Niestety dorysował tych kółeczek za dużo. Zwróciłam mu uwagę na błąd i zapytałam co teraz zrobi. Myślałam, że poskreśla nadliczbowe kółeczka. Jestem przekonana, że większość dzieci by to właśnie zrobiła. Tymczasem moje dziecko przemyślało zadanie i po prostu dorysowało kółeczka do pierwszej kratki, tak, że w drugiej było o trzy mniej. Zaskakujące rozwiązanie pokazało, że można rozwiązać problem w nietypowy sposób. Autor artykułu, który przetłumaczyłam poniżej, Rod Judkins, jest artystą, pisarzem i mówcą. Tytuł jego artykułu jest wymowny "Możemy uczyć się od dysleksji jak kreatywnie myśleć". Jest również autorem światowego bestsellera "Zmień swój umysł:57 sposobów na odblokowanie twojej kreatywności". Myślę, że zainspiruje do pozytywnego spojrzenia na dysleksję.

Dysleksja jest zaletą, jeżeli chcesz być oryginalnym i innowacyjnym.



Dysleksja może raczej pomóc niż zaszkodzić ludziom w pisaniu. Dysleksja, która oznacza „trudności ze słowami”, może być zaletą, jeżeli chcesz być pisarzem. Tajemnica autorki kryminałów, Agaty Christie, dysleksja, umożliwiła jej powieściom bycie bardziej oryginalnymi i unikatowymi niż, innych pisarzy jej czasów.



Dysleksja



Można byłoby wybaczyć myślenie, że dysleksja powstrzyma kogoś przed karierą pisarza. Jednak wielu innowacyjnych i wyjątkowych pisarzy, albo miało dysleksję, albo posiada wiele jej symptomów. Towarzystwo Dysleksji wskazuje na George’a Bernarda Shaw, F. Scotta Fitzgeralda, Juliusza Verne’a, WB Yeates’a, John’a Irwinga, Gustawa Flauberta, Roalda Dahla i wielu innych, których nie sposób wymienić. Pisarze będący dyslektykami są często bardzo oryginalni i tworzą nowe rozwiązania.



Dyslektycy mają trudności z czytaniem, pisaniem, i w szczególności z literowaniem, ale matematyka, pamięć i organizacja też mogą być tymi trudnościami dotknięte. To tworzy problemy w szkole, mimo, że dyslektycy są inteligentni. Dysleksja dotyka 1 na 10 w populacji, a 1 na 25 ciężko.



Dysleksja jest często opisywana jako „sposób oprogramowania mózgu”. Nie ma na nią lekarstwa, ale ludzie nią dotknięci mogą nauczyć się pewnych strategii w celu przezwyciężenia trudności. Dyslektycy rozwijają alternatywne metody w czytaniu i pisaniu, i organizują obwody mózgu w inny sposób niż „normalni ludzie”. Używają płata czołowego i prawej części mózgu do czytania i pisania, ludzie, którzy nie są dyslektykami używają w tym celu lewej półkuli.



Dyslektycy muszą ciężej pracować, aby przezwyciężyć trudności. Z wyzwaniami, które napotykają muszą walczyć od wczesnego wieku, co uczy dyslektyka uporu w napotykanych komplikacjach.



Dyslektycy uczą się jak patrzeć na problem pod wieloma kątami i znajdują nowe sposoby pomimo swoich niedoskonałości. Z powodu konieczności wypracowywania kreatywnych rozwiązań są wytrenowani w przezwyciężaniu wyzwań i przekształcają się w naturalnych „rozwiązywaczy problemów”.



Najlepiej sprzedającą się pisarką z czterema miliardami sprzedanych książek była Agatha Christie. Tylko Biblia i Szekspir miały większą ilość sprzedanych książek. Nie jest przypadkiem, że popularna pisarka była dyslektykiem. Powiedziała: „Pisanie i literowanie zawsze były straszne dla mnie.” Oraz „…Byłam niesamowicie słaba w literowaniu, i taka pozostałam”. Dyslektycy odnoszący sukcesy są opisywani jako ludzie, którzy odnieśli sukces pomimo dysleksji, lecz być może oni odnieśli sukces z powodu dysleksji. Ze względu na to, że umysł Christie działał w inny sposób, jej powieści były też inne. Jej oryginalność wynikała ze skomplikowanych wątków pobocznych i niezwykle wysokiej liczby postaci. Christie musiała ciągle ponownie odczytywać i przepisywać swoje manuskrypty. Bardzo powoli pisała przeznaczając na to dużo czasu. To dawało efekt uboczny w postaci bardzo rozwiniętych wątków i postaci.



Profesor w dziedzinie rozwoju uczenia się na Uniwersytecie w Yale, dr Sally Shaywitz, przekonuje, że dysleksja powinna być traktowana jako korzyść, a nie wada. Powiedziała „Chcę, żeby ludzie żałowali, że nie są dyslektykami”. Shaywitz była jedną z fundatorek Centrum Yale dla Dysleksji i Kreatywności, które bada powiązania między nimi.



Osoby dobrze literujące i piszące mogą być w gorszym położeniu, jeśli chcą tworzyć kreatywne i oryginalne prace. W szkole są zachęcani do udoskonalania tego, w czym już są dobrzy. Zaskoczeniem jest, że niewielu kreatywnych i oryginalnych pisarzy odnosiło sukcesy w szkole. Dysleksja jest zaletą, jeśli chcesz stworzyć innowacyjne i przełomowe dzieło – nawet jako pisarz. 

link do oryginału artykułu poniżej



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz