niedziela, 30 listopada 2014

DYSFAZJA. PRZYGOTOWANIE DZIECKA DO SZKOŁY.



Nasz maluch, a właściwie średniaczek, zapewne pójdzie do szkoły jako sześciolatek. Dlatego martwi mnie, jak tam sobie poradzi.

Ostatnimi czasy udaje mi się wykorzystać niejako naturalne zainteresowanie dziecka literkami. Na razie ćwiczymy pojedyncze literki, mały już potrafi rozpoznać kilka spółgłosek i kilka samogłosek. Nauczył się ich spontanicznie, podczas oglądania napisów w supermarkecie. Wykorzystując jego zainteresowanie, a także za radą pani logopedy, postanowiłam zacząć naukę czytania. Jako, że już dawno temu uczyłam swoje dzieci czytać, po konsultacji z panią logopedą zakupiłam kartonik podręczników dla dzieci oparty o najnowsze badania. Jak już wspomniałam we wcześniejszym wpisie, moje starsze dziecko było dyslektyczne. W przedszkolu pani pozwoliła go uczyć tylko czytać i w żadnym wypadku nie pisać, bo to będzie przedmiotem do nauki dopiero w szkole. Wtedy wydawało mi się logiczne, że materiał jest dzielony, uczy się partiami, ale byłam w błędzie. Najnowsze badania ukazują, że ucząc się na kilka sposobów skuteczniej przyswajamy materiał. Dotyczy to również dyslektyków. 

 

Chciałabym się podzielić spostrzeżeniami na temat serii pani Jagody Cieszyńskiej. Książeczki są bardzo ładnie zilustrowane i są interesujące dla małych dzieci, w tym również dla naszego czterolatka z dysfazją. Zaczęliśmy od zeszytu numer 1, w którym dzieci uczą się samogłosek. Nasz maluch chętnie je ogląda, ale na razie nie chce powtarzać literek. Po dwóch lekcjach z podręcznikiem potrafi pokazać dwie literki I oraz A. Myślę, że nauka pójdzie nam coraz sprawniej i skuteczniej, jeśli dodam do tego prace manualne i na przykład ulepimy literki z plasteliny. Nasz maluch jest bardzo spokojnym dzieckiem, w chwilach gdy oglądamy książeczki, ale chciałabym wprowadzić też trochę ruchu w naukę, aby lepiej zapamiętywał to, czego się nauczy.Z drugiej strony nie chciałabym wprowadzać niepotrzebnych zakłóceń w proces nauki.



Do wyżej wymienionej książeczki jest dołączona książeczka do kolorowania, a także poradnik i instrukcja dla rodziców. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz